نمونه شرایط فورس ماژور در قرارداد

نمونه شرایط فورس ماژور در قرارداددر ادبیات حقوقی ایران از آن به عنوان “قوه قاهره” نیز یاد می‌شود مربوط به شرایطی است که متعهدِ یک رابطه قراردادی، به دلیل وقوع حوادثی، توانایی اجرای تعهد را به طور دائم یا موقت در اکثر قراردادها، دو تعهد در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند. یک طرف متعهد می‌شود تا در برابر دریافت وجه، کالا یا خدماتی را به طرف دیگر ارائه نماید.هر دو طرف رابطه قراردادی، یعنی پرداخت کننده و ارائه‌دهنده کالا و خدمات، ممکن است با وقایعی روبرو شوند که اجرای تعهدات‌شان را با وقفه و مشکل مواجه کند.

به طور مثال ممکن است فردی که متعهد به تولید 100 واحد کالا شده، در اثر قطع شدن برق واحد تولیدی یا بلایای طبیعی امکان انجام تمام یا بخشی از تعهدات خود را از دست بدهد. در چنین وضعیتی به اصطلاح فورس ماژور یا قوه قاهره پدید آمده و در صورتی که شرایط مربوط به فورس ماژور تماما حاصل شده باشند، اصولاً متعهد می‌تواند بدون پرداخت خسارت، تعهد را در زمان دیگری انجام دهد یا به طور کل از انجام تعهد معاف شود.از دست می‌دهد.

بسیاری از توافق نامه های تجاری برای پیشگیری از فسخ قرارداد دارای بندهای فورس ماژور هستند که فهرستی از حوادث مهمی که منجر به عدم اجرای تعهدات قرارداد می شوند را ذکر می‌کنند. این رویدادها شامل جنگ، شورش، فعالیت های جنایتکارانه، بیماری های همه گیر و سایر حوادث غیر قابل پیش بینی می شوند. چنین رویدادهایی ممکن است باعث شود طرفین تعهدات خود را برای مدتی به تعویق بیندازند، شرایط قرارداد را بازنگری کنند یا برای لغو قرارداد توافق کنند.

گاهی به دلیل وقوع یکی از اسباب سقوط تعهدات تعهد متعهد ساقط می شود اما گاه در شرایطی خاص ، علی رغم عدم اجرای تعهد از سوی متعهد از آنجا که این عدم اجرا منتسب به متعهد و اراده وی نبوده، وی ملزم به جبران خسارت وارده نمی باشد. یکی از این موارد، فورس ماژور یا قوه قاهره می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.